High school student's university

07/Mar/2023
01/Mar/2024

ZDROWIE PUBLICZNE

Katedra i Zakład Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej

Prowadzący:

  • Dr n. o zdr. Joanna Zembala-John (seminaria – 5h, semestr zimowy)
  • Dr n. med. Karolina Lau (ćwiczenia - 10h, semestr letni)

Godziny konsultacyjne pracowników zamieszczone są na stronie O JEDNOSTCE / PRACOWNICY

Regulamin zajęć (pdf)

 

10.01.2024 Seminarium #1: Zdrowie i zdrowie publiczne (3h)

Prowadząca: Dr n. o zdr. Joanna Zembala-John

  1. Czym jest zdrowie? Definicja, model biomedyczny, socjomedyczny, holistyczny
  2. Czynniki warunkujące zdrowie i dobre samopoczucie (pola Lalonde’a, tęcza czynników zdrowia)
  3. Czynniki ryzyka: definicja, rodzaje, ze szczególnym uwzględnieniem behawioralnych czynników ryzyka
  4. Czym jest zdrowie publiczne? Definicja, pojęcie nowego zdrowia publicznego. Zakres, kluczowe funkcje, zadania. Zdrowie publiczne a medycyna.
  5. Kluczowe krajowe dokumenty/programy związane ze zdrowiem publicznym: Ustawa o zdrowiu publicznym, Narodowy Program Zdrowia
  6. Promocja zdrowia, profilaktyka i edukacja zdrowia: jak skutecznie zapobiegać chorobom w XXI w.
  7. Podstawowe aspekty oganizacji systemu ochrony zdrowia
  8. Wyzwania zdrowia publicznego i medycyny w XXI w.
  9. Światowa Organizacja Zdrowia

 

17.01.2024 Seminarium #2: Wprowadzenie do epidemiologii (2h)

Prowadząca: Dr n. o zdr. Joanna Zembala-John

  1. Epidemiologia – definicje, zastosowanie, miejsce epidemiologii w zdrowiu publicznym
    i medycynie
  2. Pionierzy epidemiologii
  3. Triada epidemiologiczna
  4. Rodzaje epidemiologii (e. chorób zakaźnych i niezakaźnych, e. społeczna, środowiskowa, molekularna, kliniczna)
  5. Epidemiologia opisowa i analityczna. Badania epidemiologiczne
  6. Epidemia, endemia, pandemia, infodemia
  7. Światowa Organizacja Zdrowia
  8. Wyzwania epidemiologiczne w XXI w.

 

13.03.2024 (I grupa) i 20.03.2024 (druga grupa)

Ćwiczenia: zajęcia będą prowadzone w grupach ćwiczeniowych.

Prowadząca: dr n. med. Karolina Lau

  1. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
  2. Uwarunkowania stanu zdrowia
  3. Zachowania zdrowotne
  4. Styl życia i motywacja do zmian w kierunku prozdrowotnym
  5. Siedliskowe podejście do zdrowia
  6. Programy promocji zdrowia
  7. Podejście salutogenetyczne do zdrowia
  8. Holistyczny model zdrowia
  9. Health literacy
  10. Tworzenie przykładowego programu w ramach edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia

In category: